Summary of the Song
In this song, Sri Avudai Akkal questions, why one does not seek and recognize the
TRUTH, even if he is a sinner. She puts
forth questions in many different ways so that at least one argument may motivate
the person to seek and recognize the TRUTH.
- Even if he is a sinner, why won’t he seek the spiritual knowledge and get liberated?
- Does anyone stop or are there any obstacles in following the spiritual path?
- Is there any barrier to be THAT (Brahman) once he recognizes the True Self?
- Why won’t he get liberated by the thirst for liberation, absorption through devotion, supreme intellect and discrimination between eternal and temporal?
- Why won’t he realize before the body perishes; why won’t he scrutinize the three states; why won’t he denounce this imagined cause and effect?
- Won’t there be the eternal substratum when he enquires on who is this astonishing “I”?
- I do not know the type of (cause) why he didn’t realize the Truth. Is it due to the failing to pray to Vedas praising Venkatesvara Lord (her Guru)? Is it a type of obstacle to be born as a sinner in this world?
- Is this because of the curse of eminent ascetics? Is this the characteristic of illusion (maya)? Is this the destiny of the helpless people?
- Being the indivisible, complete wholeness, the source behind the sound and light, the wisdom, the cause of world, (why won't he be) the valiant one that enquires about it?
ஒரு பாபியாகிலும் பரமார்த்தந்தன்னைப் பாரானோ
oru paabiyaagilum parmaarthna thannnai paaraano
Even if he is a sinner, why won’t he seek the spiritual
knowledge?
முக்தி சேரானோ
mukthi saerano
Why won’t he get liberated?
தேவநரதியர்யகாதிகளுக்குளிந்த தேகத்தில் வேறாகி ஜனித்தவர்களுக்குள்ளே
deva nara thiryagaathi galukkul intha degaththil vaeraagi
Among the celestial and human beings, (Why won’t he see the truth) within
those who have born (again) by dis-identifying from this body
பக்தி வைராக்கிய பாதையிலே என்ன பாராக்காரருண்டோ
bakthi vairaakkiya paathaiyilae enna paaraak kaarar undoa
Is there any security guard who stops him while pursuing the path of devotion and dispassion?
முக்தி மார்க்கத்தில் நடக்கிற பேர்களுக்கு முள்ளுகள் போட்டதுண்டோ
mukthi maarkkaththil nadakkira paergalukku mullugal poattadhu
undo
Do they put thorns on the path of seekers, who are on the course of
pursuing liberation?
சித்த ஜடங்களை சிந்திக்கும் பேர்களுக்கு சிரசிலே கொம்புமுண்டோ
siththa jadangalai sinthikkum paergalukku sirasilae kombum undo
Is there a horn on the head for those who discriminate between supreme
intelligence and the matter?
தத்வ ஞானத்தால்தன்னை யறிந்தபின் தானவனாக தடையும்முண்டோ
thathva gaanaththal thannai yarintha pin thaan avanaaga thadaiyum
undo
Is there any barrier to be THAT (Brahman) once he recognizes the Self by the
knowledge of the reality?
பக்தி என்னும் பரிபாகதினால், ஜீவன் முக்தி வேணும் என்ற தாகத்தினால்
bakthi ennum paribaagathinaal, jeevan mukthi vaenum endra
(Why won’t he get liberated) by the thirst for liberation and the maturity of
the soul for absorption through devotion?
யுக்திகளா மொரு வேகத்தினால் நித்தியாநித்திய விவேகத்தினால்
yukthigala moru vaegaththinaal niththiyaa aniththiya vivaegaththinaal
(Why won’t he get liberated) rapidly through supreme intellect and by the
discrimination between the eternal and temporal?
அல்பமாகு முடலழிந்து போகு முன்னே யறிந்தா லாகாதோ
alpamaagum udalazhinthu pogum munnae yarinthaal aagatho
Why won’t he realize before this worthless body perishes?
ச்வப்னஜாக்கிரம் சுழுப்தி மூன்றையும் சோதிதாலாகாதோ
svapna jaakkiram suzhupthi moondraiyum sothithaal aagatho
Why won’t he scrutinize the three states: dream, waking and deep sleep?
கல்பனையாமிந்த காரியகாரணத்தை கண்டிதாலாகாதோ
kalpanaiyam intha kaariya kaaranaththai kandithaal aagatho
Why won’t he denounce this imagined cause and effect?
அத்புதமாம் தன்னையாரென்று பார்த்தா லழியாப்பதமங்கே யாகாதோ
athputhamaam thannai yarendru paarththal azhiyaap pathamangae
yagatho
Won’t there be the eternal substratum when he enquires on who is this
astonishing “I”?
கல்பனை செய்கிற மோகத்திலே வந்து உத்பன்னமாகும் தேகத்திலே
kalpanai seigra mogaththilae vanthu uthpannamaagum
thaegaththilay
The imagined lust will manifest in the body
விற்பன்னமாம் விவேகத்திலே யிது கல்பனை யாமிந்த லோகத்திலே
virpannamaam vivegaththilae yithu kalpanai yaamintha
logaththilay
The discrimination (between real and unreal) is the profound knowledge but
the world thinks it is imagination
வேதம்புகழும் வெங்கடேஸ்வர நாதரை வேண்டாத குறைதானோ
vedham puguzhum vengataesvara naatharai vaendatha kurai thaano
Is this shortcoming due to failing to pray the Vedas praising Venkatesvara Lord (Akkal's Guru)?
பாதகராயிந்த பாரில் பிறப்பதும் பிரதிபந்த வகை தானோ
paathagrai intha paaril pirappathum
pirathibandha vagai thaano
Is it a type of obstacle to be born as a sinner in this world?
மாதவராமிந்த மகத்துக்கள் சாபமோ மாயையின் குணம்தானோ
maathavaraam intha magaththukkul saabamo maayaiyin gunam thano
Is this because of the curse of eminent ascetics? Is this the
characteristic of illusion (maya)?
ஏது வகையோ யிது நானறியேனிந்த ஏழைகள் பாக்கிய மிது தானோ
yethu vagaiyo yithu naanariyen intha yezhaigal baakkiyam ithu
thaano
I do not know the type (cause) of this. Is this the destiny of the
helpless people?
பேத மில்லா பரி பூரணமாய் பிந்து நாதங்களக்கொரு காரணமாய் சேதனமாய்
betham illa pari pooranamaai bindhu naathangalaku koru
kaaranamaai saethanamai
Being the indivisible, complete wholeness, the source behind the sound
and light, the wisdom
ஜகத்காரண மாய் அதை சோதனை செய்திடும் சூரனுமாய்
jagath kaaranamai athai sothanai seithidum sooranumaai
Being the cause of world, (why won't he be) the valiant one that enquires
about it?
No comments:
Post a Comment